Twój koszyk jest pusty

Pałac w Łącku

  • pałac w Łącku

    Autor: Piotr Libicki

Informacje ogólne

Lokalizacja: województwo mazowieckie, powiat płocki, gmina Łąck

Rodzaj obiektu:
Pałac
Zastosowanie:
własność prywatna
Stan zachowania:
Dobry

Posiadasz więcej informacji
o obiekcie? Skontaktuj się z nami!

Zapoznaj się z historią pałacu w Łącku

Przeczytaj więcej informacji o pałacu w Łącku. Poznaj jego historię. Miłego czytania!

Historia

Pierwotna nazwa Łączysko. Własność norbertanek z Płocka jeszcze w XVIII wieku. Majątek w 1863 roku w nagrodę za tłumienie powstania styczniowego otrzymał łowczy dworu carskiego Mikołaj Fuhrmann. W rękach Fuhrmannów pozostawał on do I wojny światowej. Po odzyskaniu niepodległości przeszedł na własność Skarbu Państwa. W 1938 roku pałac z parkiem przeznaczono na letnią rezydencję marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego.

Pałac

Architekci, którzy wznosili mazowieckie dwory i których znamy z imienia i nazwiska, byli zwykle absolwentami Cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie lub Politechniki Ryskiej. Była to naturalna konsekwencja przynależności Mazowsza do imperium rosyjskiego. W efekcie wznoszone przez nich gmachy nierzadko naznaczone były klasycyzmem rosyjskim, oficjalnym stylem cesarstwa, jaki dominował w stolicy Petersburgu. Dla Wielkiego Księstwa Poznańskiego stolicą był Berlin. On nadawał ton architekturze Wielkopolski XIX wieku, a tamtejsza Królewska Akademia Sztuk Pięknych oraz Akademia Budowlana, późniejsza Politechnika Charlottenburska, były uczelniami kształcącymi również polskich architektów i budowniczych. Pałac w Łącku jest rezydencją wyjątkową, bo choć powstał w zaborze rosyjskim, jest doskonałym przykładem berlińskiego klasycyzmu w wydaniu najwybitniejszego pruskiego architekta tego czasu i obok Leona von Klenze najwybitniejszego architekta niemieckiego pierwszej połowy XIX wieku – Karola Fryderyka Schinkla. Równie dobrze stanąć mógłby w Berlinie pomiędzy Schinklowskim teatrem na Gendarmenmarkt a Schloss Tegel pruskiego dyplomaty Wilhelma von Humboldta. W ukształtowaniu bryły o zarysowanych trzech częściach jest nawet podobny do berlińskiego pałacu hr. Atanazego Raczyńskiego, którego autorem był Heinrich Strack, uczeń Schinkla, a który stał na reprezentacyjnym placu Królewskim i z czasem ustąpił miejsca monumentalnemu gmachowi Reichstagu. Choć wskazywanie konkretnego architektonicznego wzoru jest nieuprawnione, to berliński i schinklowski duch jest w architekturze łąckiego pałacu wyraźnie obecny. Ale skoro wznosił go dla Fuhrmannów w latach 1872–1873 poznaniak wykształcony w Berlinie, a potem pracujący w zaborze pruskim, w Bydgoszczy, Korneli Gabrielski (1817–1884), dziwić to aż tak nie musi. Pałac od frontu jest dość regularną budowlą piętrową, z nieco wyniesionym ku górze środkowym ryzalitem i ryzalitami bocznymi również wyrastającymi nieznacznie ponad korpus pałacu, co tworzy sugestię, że jest on zbudowany z trzech części połączonych łącznikami. Lewy ryzalit ma nieregularny charakter i jest zapowiedzią swobodniejszego ukształtowania strony ogrodowej. Berliński i schinklowski smak mają w szczególności podwójne okienka górnej kondygnacji, delikatne graficzne nadokienne gzymsy, obramienia drzwi i okien środkowej osi centralnego ryzalitu oraz jego zwieńczenie – spłaszczony trójkątny fronton. Ukształtowana mniej efektownie strona ogrodowa dzięki umieszczonej przy jednym z ryzalitów ośmiobocznej wieży zyskuje charakter włoskiej willi z belwederem. Ten odmienny wyraz dobrze odpowiada szerokiej panoramie, jaka otwiera się stąd na jezioro i położone po drugiej jego stronie mauzoleum rodziny Fuhrmannów. Odmienny wyraz również z innego powodu. Frontem pałac w Łącku skierowany jest na... podwórze folwarczne. Jest to cecha wielu niemieckich dworów i pałaców wznoszonych nie tylko w Wielkopolsce, na Pomorzu czy w Prusach, ale w całych Niemczech. W tym uczynieniu z folwarcznego podwórza osi założenia wyczuwa się cząstkę protestanckiej doktryny, w której praca staje się osią ludzkiej egzystencji. Jakże jesteśmy daleko od polskich dworów, których folwark położony był z boku, często w sposób niewidoczny, gdyż mieszkanie na wsi służyło przede wszystkim miłemu wiejskiemu bytowaniu z dala od zmartwień i trosk, również pracy. Jeśli sobie o niej przypominano, to tylko dlatego, że była nieuniknioną koniecznością lub poetyckim sztafażem życia na wsi.

Filmoteka pałacu
  • w 1960 roku obiekt ,,zagrał" w filmie "Szatan z siódmiej klasy" w reżyserii Marii Kaniewskiej,
  • w 1967 nakręcono tu 2 odcinki serialu ,,Stawka większa niż życie",
  • w 1999 scenę walki Wołodyjowskiego z Bohunem w filmie "Ogniem i mieczem" kręcono na tle kaplicy przy Pałacu 
Źródła wiedzy

Tekst: Piotr Libicki, Dwory i Pałace wiejskie na Mazowszu, Poznań 2013.
Zdjęcie: Piotr Libicki


Dwory i Pałace Wiejskie na Mazowszu

Powyższy opis pochodzi z publikacji Piotra Libickiego, pt. "Dwory i Pałace wiejskie na Mazowszu".

Wydawnictwo REBIS

Publikacja "Dwory i pałac wiejskie na Mazowszu" została wydana przez wydawnictwo REBIS.

Opis książki od wydawcy:

Przewodnik dokumentujący ziemiańskie siedziby; prawie 600 obiektów z terenu obecnego województwa mazowieckiego. Dwory i pałace wiejskie na Mazowszu to kolejna po bestsellerowych Dworach i pałacach wiejskich w Wielkopolsce książka-katalog-przewodnik poświęcona historycznym siedzibom ziemiańskim. W książce opisanych zostało 629 obiektów z terenu obecnego województwa mazowieckiego.

  • Współautor publikacji: Marcin Libicki

  • ISBN: 978-83-7301-826-6

  • Ostatnie wydanie: 2013 r.

  • Nakład książki został wyczerpany


Autor książki: Piotr Libicki

Piotr Libicki (ur. 1973 r.), historyk sztuki, członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki, autor i współautor przewodników i książek, w tym serii poświęconej dworom i pałacom wiejskim w Wielkopolsce, w Małopolsce, na Mazowszu i na Podkarpaciu. W latach 1999-2009 współpracownik Telewizji Polskiej w Poznaniu, autor i współautor ponad 100 programów krajoznawczych i reportaży. W latach 2013-2015 gościnny wykładowca w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM, a w latach 2018-2019 w Instytucie Historii Sztuki UAM. Od 2013 roku pełnomocnik Prezydenta Miasta Poznania ds. estetyki miasta.

Piotr Libicki

logo dwory i pałace polski

Copyright © 2020 Dwory i Pałace Polski. Powered by Indico S.C.  & Joomla! CMS 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Znajdż nas na:

Instagram Facebook Facebook youtube

Kontakt

Indico S.C. , Przyjaźni9, 84-215 Gowino
NIP: 5882424318, REGON: 366309509

Kontakt z redakcją:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.